14. 3. 2022

Psychoterapie a koučink

Dnešní svět na nás často klade velkou zátěž. Setkáváme se s velkou stresovou zátěží, stále opakujeme chyby, které nás brzdí v postupu vpřed a navíc si často vlečeme stará traumata, jenž nás ovlivňují v dalších oblastech života. To vše se velice často odehrává v nevědomí, tudíž si spoustu věcí sami ani neuvědomíme, nepřiznáme. Mnoho lidí na sobě pracuje, čte knihy, chodí na semináře a je to dobře. Občas ale potřebuje odbornou pomoc, terapeuta, který problematice rozumí a dá vám nový náhled a potřebné informace ke změně.

Jedna z možností je právě terapie Psycho-Energetické Transformace. Je to metoda, která spojuje a pracuje s poznatky v oblasti neuro vědy (kvantová teorie mysli), alternativní medicíny, psychologie. Používá se například terapie EFT( Emotional Freedom Techniques), NLP (Neuro Lingvistické Programování) a jiné metody psychologie. Postup terapie je nastaven zcela individuálně a techniky lze volně kombinovat.

Osobně pracuji nejvíce na psychosomatických problémech.  Lze pozorovat, že se naše tělo stává zrcadlem naší duše. To znamená, že vnitřní konflikty, potlačené emoce, vychýlení z rovnováhy, traumata nebo starosti se projeví ve formě tělesných příznaků. Například bolesti hlavy, dýchací potíže, bolesti kolenou nebo obezita.  Po patnácti leté fyzioterapeutické praxi jsem zjistil, že to tak skutečně je. Kde nepomůže klasická rehabilitace, je nutné vyhledat pomoc v komplexní terapii, která se nezabývá jenom tělem ale i naší psychikou, duší, emocemi.

Terapie a koučink lze použít:

• Depresivní stavy
  • Poruchy jídla
  • Problémy s váhou
  • Nastavení smyslu života
  • Alergie
  • Partnerské vztahy
  • Rodinné vztahy
  • Pracovní vztahy
  • Finanční situace
  • Závislosti
  • Sportovní výkonost
  • Sebedůvěra, sebeúcta
  • Strach
  • A jiné…

Psychofyzioterapie

V roli fyzioterapeuta jsem 15 let. Prošel jsem si různá zařízení od domova seniorů, ambulance, lázní až k vlastní praxi. Ve fyzioterapii se řeší převážně pohybový aparát, to znamená, že pokud jste omezeni v pohybu, měli byste navštívit fyzioterapeuta. Problém nastává, že se vždy řeší symptom, například zablokovaná krční páteř, a neřeší se příčina. Pokud přijmete člověka jako celistvou bytost, se všemi jeho emocemi, myšlenkami, přáními, obavami, to znamená, že přijmete jeho duši, tak současná medicínská a fyzioterapeutická léčba nemůže nikdy být pro člověka 100% přínosná.

Psychofyzioterapie by měla být nedílnou součástí fyzioterapie, protože pohybové problémy a dokonce i úrazy můžou mít svůj počátek ve vašem psychickém diskomfortu, traumatech a strachu. Dokonce i nehody jsou tu, aby s námi trochu otřásly a nasměrovaly nás na správnou životní kolej. Mělo by se vědět, že původ nemoci je z více zdrojů ty a případně mohou být i propojené (obr1).

obr. 1

Lidé by se neměli bát hovořit o svých pocitech a terapeut měl zase být ochoten a schopen naslouchat a často se i dívat. Krása a bolest duše se pozná v ladnosti pohybu, držení těla a vyjadřování.

A co když se rozhodnu přijít na terapii? Musíte hlavně důvěřovat terapeutovi a sami sobě. Je potřeba se otevřít a být k sobě upřímný. Málokdo to zvládne, protože to často bolí. Proto lidé jsou ve stínu ne-moci. Potom však nastává osvobozující a léčivý pocit. A jak poznáme, že je naše nemoc psychosomatická? Převážně se opakuje, nezabírá klasická medicína, někdy se příznaky stěhují, vyšetření nevykazují žádné nesrovnalosti, symptom se zhoršuje při vypjatých situacích.

Každopádně psychofyzioterapie není psychoterapie nýbrž koučing, propojený s fyzioterapií a psychologickým poradenstvím.

Těším se na viděnou.